14
Dec
16

Despre box, bataie si alte violente…

… pe partea ntelectuala, de la unul care nu stie foarte multe nici despre una, nici despre celelalte!

Ma uitam la niste filmulete d-astea cu momente selecte din meciurile de box, “highlights” in engleza, sau slagare in romana. Eu am mai scris despre box, si despre bataie, si, in general, a doua zi, dupa ce a trecut efectul berii, am ascuns postul pentru ca eu nu stiu nici box, nici bataie. Uimitor, desi n-am prietena, ma pricep foarte bine la chestii de dragoste. Postul asta promit sa nu-l ascund, fie ce-o fi! Jur pe roshu!

Deci, se uita omul la un videoclip d-asta si ajunge la concluzia aia de bataus de pe strada, sau copil de 11 ani, tot aia: “frate daca iti fut una in gura!!!” Ca aia vezi, unul care ii fute una altuia in gura de-i sar falcile undeva pe la ceafa! Nu vezi toata chinuiala aia care a avut loc pana a apucat sa-i futa una in gura! Boxul nu este despre futut una in gura, boxul este despre chinuiala aia ca sa ajungi, sa speri, ca daca ai noroc, sa-i futi una in gura, inainte sa-ti futa el una in gura!

Reguli de baza la box:

  1. la box te bati cu oameni la fel de buni ca tine.
  2. la box nu se da tare.
  3. manusile protejeaza mana nu fatza
  4. la box ambii combatanti vor sa castige
    4.b.la box bataia nu se termina cand pici jos, se termina cand nu te mai poti ridica de jos

Regula unu, explica regula 2. De ce nu exista treaba cu “ii fut una tare si-l pun jos!”. Vezi si regula 4.b.

Te uiti la un meci de box, si calculezi pe degete, sau vezi ce scrie pe ecran, si o sa te dumiresti ca probabil unul din 10 pumni isi ating tinta. Asta pentru ca adversarul e de nivelul tau, asa e normal, si ideal, desi se mai intampla si altfel, dar la asta voi reveni. Practic daca dai tare la box, consumi de 10 ori mai multa energie, pentru 10% efect. Mai sunt si alte considerente, multe lovituri tari necesita pregatire, deci sunt mai vizibile si mai lente, deci sansa ca celalalt sa se fereasca e mai mare.

Manusile protejeaza mainile. Aici sunt doua aspecte. Manusile de antrenament sunt de 2 feluri, alea de sac, care protejeaza mainile, si alea de sparing care mai protejeaza si fatza, adica sunt ceva mai moi decat alea din ring. Manusile de box de la profesionisti sunt niste caramizi cu care poti rupe barna de la casa, fara sa-ti fracturezi mana.

Astia de la carate, care se antreneasa cu mana goala, au impresia ca mainile boxerilor sunt niste panselutze. De ce nu te antrenezi cu mana goala? Ca vrei sa te antrenezi, nu vrei sa stai doua saptamani sa faci joc de glezne pentru ca ti-ai fracturat un deget. La un antrenament dai cateva sute de pumni, multi, mai ales la incepatori, nu sunt cei mai fericiti pumni, mai dai cu degetu, mai se da incheietura peste cap, etc. Cu manusi poti da si a doua zi, fara manusi mai dai peste 2 saptamani. “Dar coae, nu se intareste oasele, ca la karate!!!”. Eu dau 1000 de pumni cu manusi, tu dai 300 fara, eu dau inuman de tare, tu nu poti, ca te doare mana, se intaresc oasele, stai fara grija (ca anecdota pe mine m-a durut mana dreapta un an, n-am ramas cu sechele, inca mai pto sa statez la tsatatura).

Ca sa pun punctul pe “I”! Eu daca as iesi in fata blocului sa-l bat pe unul, mi-as lua manusile in maini! Nu mai pun la socoteala ca-ti apara fata, am dat la sac fara manusi, ca experiment, si mi se pare ca nu dau cu mainile ci cu niste spaghete! Lovitura aia de box care nu e tare, este mult peste limita pe care o poate suporta mana umana, la modul consecutiv. Sau ne consecutiv, ai o sansa din 10 sa-ti fracturezi oasele pumnului. Ca exemplu, osul fruntii e o chestie groasa de cativa centimetrii, pumnul e format din niste oase mici care se sprijina unul in altul. Orice om, cand vede un pumn ca i se indreapta spre fata lasa capul in jos. Nu e amuzant de loc pentru mana ta.

Ma ajuta boxul cand ma ataca bagabontii? N-am auzit boxer caruia sa-i fie frica de bagabonti! Unul dintre motive e ala ca boxerul se ridica de pe jos si te bate! La bagabonti bataia e o chestie de statut, de dominare, de “l-am facut eu p-ala!” Unul care se ridica de pe jos dupa ce i-ai dat tu “pumnul ala tare”, e o problema. La fel cum e si unul pe care l-ai batut cu cei 5 prieteni ai tai, daca a doua zi chiar vrea sa-ti arate cum sta treaba. In general golaneala asta alege calea minimei rezistente: cu o marja de 99% golanii o sa se ia de ala mare si slab, si nu de boxerul de 50 de kile, chestie de auto-protectie, evolutie si d-astea.

Ce altceva ma mai ajuta ca sa nu ma bata bagabontii? O fatza mai stramba, de exemplu, dar asta e de la natura, nu toti au fetze de boxeri de Holywood! Sau culturismul, pe principiul “hiena nu ataca un animal mai mare”. Sau fotbalul, kayak-canoe, hambal, orice sport.

In general bataile pe strada sunt niste chestii super inegale. Pe de o parte sunt niste oameni care cu asta se ocupa, dar ne antrenati, sau putin antrenati, pe de alta parte sunt niste oameni ne antrenati si ne interesati. Dupa un an de fotbal ai o conditie fizica suficient de buna ca sa pui probleme unor bagabonti care vor sa ti-o traga. Chiar daca mananci bataie, efortul lor e mult prea mare pentru ceea ce vor sa faca, adica sa domine o alta persoana cu efort minim. Ca daca le placea bataia, si provocare, ii vedeai la galele de box, sau de K1.

Eu sunt un programator batran si complet ne adaptat genetic pentru orice fel de bataie. Mi-am luat bataie, am mai si dat, foarte rar, in adolescenta, pentru ca am avut gura mare, si n-am acceptat toate umilintele. Acum dupa 4 ani de batut un sac (sub supraveghere, nu asa de capul meu, ca nu invatam nimic), pot sa spun niste lucruri:

  1. Nu mai mi-e frica de nici un sac!
  2. Stiu ca pot sa dau! Nu stiu daca pot sa iau! Dar nu conteaza, ne ridicam de jos si mai dam o data, poate avem noroc si nu mai luam!
  3. Violenta asta de cartier ma amuza! Tu esti un cocalar care are ceva e demonstrat prin violenta, eu sunt un om care stie sa tina mainile la fatza si ochii mari. Tu esti excitat, eu nu! Tu vrei sa-mi dai una sa demonstrezi ca esti superior, eu pot sa iau una si tot nu te cred superior. La sfarsitul zilei, daca ai facut o greseala eu te pocnesc, si tu pierzi, eu nu pierd nimic daca ma pocnesti tu, pentru ca eu n-am nici o miza aici in afara de a scapa de un cocalar prost.

Legat de punctul 4, la box oamenii vor sa castige, pe strada de cele mai multe ori, daca nu esti cocalar, castigi daca nu mananci bataie. Mainile la fatza, ochii mari, barba in piept, si e ok. Multi “luptatori” d-astia de cartier se asteapta la o victorie usoara. Daca iti iei doi pumni si nu esti pe jos, sau zece, probabil ca se ajunge la capitolul “ne dam mari ca te-am batut si plecam acasa”.

Evident, fuga e cea mai buna! Ce cacat, nu e nimic rusinos ca nu lasi un handicapat sa-ti dea niste pumni in cap, oricat de feminini ar fi pumnii aia. Asta daca nu ti-e vecin, ca atunci exista posibilitatea ca handicapatul sa isi descarce frustrarile pe tine ori de cate ori va intalniti. Si atunci merge pocnit in bot!

E de preferat sa-l arunci pe jos cu un Judo ceva, ca oamenii iti poarta mai putina pica atunci cand le sucesti mana, sau ii arunci in cur, decat atunci cand le stingi lumina cu un pumn. Dar la Judo nu ma pricep, am in plan, dupa ce termin cu boxul…

P.S. Nu lovi un om cand te loveste el! Toti oamenii ne antrenati fac prostia asta la primele antrenamente. Il vad pe ala ca vrea sa-mi dea una, incerc sa-i dau si eu una, pentru ca magic n-o sa ne lovim amandoi in bot ca niste natafleti. Nu stiu nici eu ce aveam in cap cand faceam asta, probabil e instinctiv, dar e un instinct prost. Lasa-l sa dea cate vrea el, fa un pas in spate, sau baga fruntea in fata sau ceva, si-i dai tu cand s-a oprit. Garantat ca daca nu e Sugar Ray Leonard, la un moment dat face o pauza.

2 Responses to “Despre box, bataie si alte violente…”


  1. January 10, 2017 at 6:29 PM

    Ce ghid de bune maniere la bătaie ai făcut 😛 Cam asta mi-a plăcut și mie, după ce am făcut tae kwan do, că știam că pot și cât pot să dau de tare 🙂 Nu cu pumnii, cu piciorul, but still.

    De luat nu știu, mi-am trântit fața de ciment (de-o treaptă), într-o căzătură de la înălțime. De-atunci parcă nu mă mai sperie ideea de a fi lovită în față. Supraviețuiesc :)))


M-a strafulgerat o idee

