30
Jul
13

Intelepciunea populara

Am inceput sa realizez ca am scris cam mult la viata mea, astfel incat am inceput sa uit ce am mai scris si ce nu am mai scris. Asa ca am cautat pe google sa vad ce articole mai am despre intelepciunea populara, si n-am gasit nimic, semn ca bulangii de evrei au inceput deja sa-mi cenzureze opera. Eliberati Palestina bulangiilor!!!

Intelepciunea populara este un termen care ma seaca la maxim, si din pacate devine un lucru din ce in ce mai promovat de moldovenii mutati la capitala, nesiguri de categoria in care se afla acum, intre tarani si cocalari. Toate lucrurile populare sunt de fapt extrem de apreciate, ca viata la tara, mancarea de tara, cultura satului, capacele de WC facute de Brancusi, etc. Unii considera ca satul este radacina tarii, lucru care explica mai degraba de ce nu reusim sa scapam de mirosul de balega, nici in secolul asta, decat vreo super-putere mitica a poporului roman.

Eu am fost la tara, si n-am intalnit nici un taran intelept. Am intalnit in schimb o gramada de inculti betivi, urat mirositori, care isi bat nevestele. Nu zic ca nevestele nu merita, dar fa si tu un dush inainte sa o bati, ce naiba. Am vazut care e cel mai intelept din sat, e ala care nu e complet imbecil. A avea pretentia de a obtine intelepciune, printr-o minune, din toata chestia asta mi se pare un lucru absurd. De fapt cei care stiu lucrul asta cel mai bine sunt chiar taranii, de aia renunta la existenta lor mirifica cu prima ocazie, chiar daca ocazia este sa asamblezi scaune pentru McDonalds in alt sat din Italia.

Mi-e oarecum neclar de unde ar putea aparea intelepciunea asta. Ma gandesc ca scoala nu ai, carti in biblioteca nu ai, ca sa inveti de unul singur, iar oameni inteligenti cu care sa conversezi nici atat. De fapt se presupune ca mergand in fiecare zi cu vaca, si neavand ce face, dupa ce te masturbezi nitel, esti pocnit de cate o revelatie. Ma gandesc ca daca teoria asta functiona, ar fi trebuit ca pana acum sa existe in loc de statui cu Arhimede sau Socrate, statui cu Badea Vasile si Tzatza Floarea. Sau macar, ca una dintre milioanele de femei batuta de barbati, sa inventeze vreun stil autohton de arte martiale cu linguri de lemn.

Ca sa dau si niste exemple, din cartea “Legendele Cosmosului”, pe care am elogiat-o in postul anterior. Intelepciunea populara ne spune ca la inceput Dumnezeu n-a facut cerul atat de sus! Cerul era jos de puteai sa il atingi cu mana. Puteai sa pui mana si pe Luna daca voiai. (Nu vreau acum sa-mi imaginez cum explicau inteleptii astia muntii, sau de ce nu ti se ciocneste luna de clopotnita de la biserica. Poate alta data.) Evident ca acum cerul nu mai e asa de jos, si aici exista mai multe legende, unele mai normale decat altele, dar eu o sa va prezint doar doua. Una zice ca un cioban a luat o balega si a aruncat cu ea in Luna! Pe cuvant, daca romanul nu e inventiv, eu nu stiu ce e! Probabil cuman! Cealalta zice ca o taranca a sters un scutec de rahat pe cer!

Deci dragii mei, asta e intelepciunea populara! Iar cei mai de seama reprezentanti ai acestui curent filosofic sunt: ciobanul cu balega si taranca cu scutecul!

6 Responses to “Intelepciunea populara”


  1. July 31, 2013 at 8:00 AM

    Ay, Dex, ce mi-a plăcut studiul tău!
    Fragmentele reproduse de tine indică inefabilul gândirii neolitice…
    Mai apoi, oamenii au văzut că nu pot chiorî luna dacă arucncă cu balegă în cer și au devenit mai pragmatici. Au amestecat balega cu paie, cu apă și cu nisip și au inceput să își construiască bordeie, pentru a se feri de lumina lunii sau de puterea arzătoare a soarelui…
    În zilele noastre, nu cred să mai existe atâta înțelepciune… Nimeni nu mai face chirpici! Unii își fac diatamai palatele, chiar dacă în sat nu e apă curentă, alții așteaptă să le facă Becali… Până iese Becali de la pârnaie, stau la crâșmă!

  2. August 25, 2013 at 2:06 PM

    Din punctul meu de vedere, intelepciunea asta populara vine dintr-o simplitate a gandirii, una de care tinzi sa te indepartezi cu cat mediul devine mai complex. Iar unele probleme complexe au solutii simple – de asta se minuneaza unii de cat de intelepti ar fi taranii. De fapt, ei gandesc simplu (dat fiind si mediul in care se dezvolta), iar asta pare a functiona uneori. Mai ales cand esti satul de chestii complicate si complexe.

    Credeam ca faci misto in legatura cu legendele. Of. 🙂


M-a strafulgerat o idee

