20
May
13

Internetul: ieri si azi

Pentru cei mai tineri, internetul nu exista dintotdeauna, Facebook sau Instagram, nici atat, el a aparut insa intr-un trecut indepartat (asa de indepartat incat unii experti afirma ca el s-a stricat iremediabil in Septembrie 1993) si a evoluat foarte rapid spre cocalareala standard din viata de zi cu zi. Ce-i drept eu n-am apucat momentele astea de nastere ale internetului,asa ca nici nu vreau sa-mi inchipui ce a simtit grupul de intelectuali care vietuia atunci pe internet cand AOL (America OnLine) a dat drumul maselor nespalate pe internet.

Eu am prins internetul probabil in perioada cand ii dadusera primele cosuri, si l-am descoperit pe calculatoarele oferite cu dragoste de “Cea mai buna facultate de programare din Romania”, calculatoare mult inferioare celui pe care-l aveam acasa si pe care parintii nu m-au lasat sa-l iau cu mine de frica sa nu stau toata ziua sa ma joc, in loc sa beau si sa-mi iau bataie de la badigarzi prin discoteci. In mod paradoxal, calculatoare puternice existau, dar in birourilor profesorilor, vajnici aparatori ai educatiei tinerei generatii.

Nu se gasea mare lucru atunci pe internet, doar articole despre subiecte variate, de calitate uneori indoielnica, si ca sa le gasesti trebuia sa muncesti destul de mult. Din ce tin minte eu m-am documentat dintr-o carte despre bombe artizanale, cum sa te droghezi cu aburi de la tubul de frisca sau din pulbere de coji de banane fierte (am incercat, nu merge), si alte lucruri interzise. Tot atunci am aflat si ca dacii au fost cei mai ciumegi din univers, asta fiind unul dintre putinele chestii in romana pe care le-am gasit, lucru care m-a confuzat profund o perioada indelungata. Dupa cateva luni am schimbat chiar motorul de cautare, renuntand la vechiul Altavista pentru noul Google, din motive foarte pragmatice, Google avand doar o casuta de cautare pe prima pagina se incarca mult mai repede (nu stiu cum sa le explic celor mai tineri cat de greu se incarca o pagina).

Astazi, Internetul a ajuns sa fie folosit zi de zi de sute de milioane de oameni, iar locurile neintinate de masele dezlantuite sunt putine si puternic moderate. Alt lucru care i-a lipsit internetului, si acum nu mai lipseste, au fost firmele care vor sa-ti vanda chestii. Evident ca nu puteau lasa gloata de consumatori sa se injure inutil dezbatand efectul cosurilor de pe penis asupra frame-urilor pe secunda, fara sa le vanda ceva. Acum, ca si in viata reala, ca si in mediile de comunicare mai clasice, nu mai poti sa tragi o basina fara sa ti se sugereze cu ce parfum poti sa de dai, sau cu ce model de pula sa-ti astupi gaura respectiva.

Dintr-o metoda de a face schimb de informatii intre oameni aflati la mii de kilometrii distanta, internetul a devenit o mare piata. Volumul de informatie s-a marit probabil de sute de mii de ori, iar procentul de informatie utila a ajuns nesesizabil.

Astfel ajungi ca in ziua de azi, sa cauti pe google DEX, ca sa aflii ce inseamna “virgina se fute cu negrii” si ajungi pe blogul unui prost care se abereaza. Asta este evident un “mea culpa”, cand mi-am ales acest nume nu am realizat ce rau fac, si nu imi gasesc nici o scuza.

Ideea de baza insa ramane, tot felul de firme, de grupuri de interese, mai mult sau mai putin dubioase, se lupta ca sa iasa in fata, sa-ti vanda rahatul lor si sa se imbogateasca. Cred ca la orice cautatea a oricarui termen primele 2-3 rezultatea, in cele mai bune cazuri, sunt niste labagii care vor sa-ti vanda ceva. Si pentru ca labagii astia sunt prea ocupati sa-si numere banii, s-a inventat si o secta de paraziti care sa-i ajute, SEO-istii.

Cum ziceam, lucrurile au intrat in normal, ca in orice domeniu. SEO-istii sunt doar o subspecie a speciei de paraziti numita: marketicieni. Toti au acelasi scop, sa-ti aduca in fata, nu cel mai bun rezultat, nu cel mai cautat produs, nu ceea ce vrei, ci ceea ce le plateste lor salariile. Aportul lor la societate e unul clar negativ. Acelasi lucru s-a intamplat si cu stirile, comentariile, chiar blogurile, mai nou, ca si la astea a inceput sa saliveze de ceva ani complexul economic-media. Acum nu mai poti sa citesti un articol si sa zici: ba eu il cred pe baiatul asta! Acum citesti un articol, si apoi mai citesti vreo 10 ca sa aflii pe unde a fost plimbat de cei pe care ii lauda. Persoanele impartiale, sau explicit pro sau contra unui subiect, ocupa acum doar un segment de nisa, pentru ca nu au bani sa isi faca suficienta reclama.

Ca si in lumea normala, exista si lucruri bune, exista si lucruri rele, exista si multi prosti, sau infinit de multi prosti, ca si javre, ca si curve…

0 Responses to “Internetul: ieri si azi”



  1. Leave a Comment

M-a strafulgerat o idee

