02
Jun
12

Muzeul militar national

Azi Bunul Dumnezeu, in nebanuita lui intelepciune, m-a trimis sa vizitez Muzeul Militar. Metoda a fost cam neortodoxa, nu cred ca era nevoie sa-mi convinga 2 vecini sa renoveze, sa imi infecteze o masea, cu binecuvantarea dureroasa de rigoare, si sa-mi taie energia electrica. Stiu ca am zis ca nu exista, dar acum nu mai sunt asa de convins, sunt insa foarte convins ca Dumnezeu e ruda cu Hitler.

Muzeul Militar e un muzeu din Bucuresti care chiar merita vazut, singurul dupa Antipa.

Ce-mi place la muzeul asta e atmosfera de muzeu vechi, netehnologizat, dar cu exponate facute manual cu grija, si cu arta, de multe ori. Pe langa asta, linistea mormantala si racoarea nu sunt de lepadat, mai ales intr-un oras infect si galagios ca Bucurestiul. In cele aproximativ 4 ore in care am reusit sa vad cam jumatate de muzeu am mai intalnit vreo 10 (15?) oameni. Istoria nu se vinde bine la hidrocefali, se pare.

Cum ziceam, imi plac extrem de mult panourile de pe pereti din lemn, sau metal, cu beculete, cu harti sau diverse batalii, ca si reproducerile din gips ale unor asezari antice sau medievale. Asta asa ca atmosfera, pentru ca reprezinta ceva care nu prea mai vezi in zilele noastre. Colectia este extrem de cuprinzatoare si organizata cronologic, si se poate vedea clar evolutia, sau uneori involutia, culturii noastre de-a lungul timpului. Epoca bronzului si fierului este extrem de interesanta, mai ales ca avem unele dintre primele asezari din lume.

Pentru cei care nu se masturbeaza cu revista “Arme si munitii” ca subsemnatul, se poate vizita colectia de uniforme sau cea de aeronautica. Cea dintai, pe care o vad pentru prima oara, este, in mod neasteptat, chiar interesanta. Poti vedea o suita de uniforme militare din perioada cand nu numai femeile se imbracau penibil. De fapt cred ca vizitarea acestei colectii ar trebui sa fie obligatorie pentru orice parashuta careia ii face iubi casa de moda.

Colectia de aeronautica este si ea foarte interesanta. Am fost sincer uimit sa aflu ca romanii aveau aviatie militara pe la 1900 si un pic. Se pot vedea de asemenea reproduceri dupa avioanele lui Vuia, Vlaicu si Coanda, o serie de motoare de avion, pentru cei cu hobby-uri mecanice. Exista si doua sau trei avioane romanesti, cel mai recent fiind un IAR 93, de conceptie Romano-Iugoslava. Piesa de rezistenta este bineinteles capsula cu care a zburat si aterizat singurul nostru cosmonaut, Dumitru Prunariu.

Ce nu mi-a placut este lipsa vizibila de interes pentru acest muzeu. Exponatele interactive, sau ne, erau majoritatea intr-o stare avansata de degradare. Probabil ca nu exista fonduri, dar nu exista nici interes sau pasiune. Nu cred ca este mare lucru pentru un student la istorie, sau arte, sa lipeasca la loc niste etichete sau sa schimbe niste sarme ruginite, sau sa mai dea cate o pensula pe ici pe colo, sa mai acopere rugina sau mucegaiul. Informatiile despre exponate sunt extrem de putine sau inexistente, ca la orice muzeu romanesc, si de multe ori puse ori prea departe ca sa poate fi citite, ori pe partea opusa trotuarului, de a trebuit sa escaladez niste tancuri ca sa vad cum se cheama.

Pe langa asta, fantomele care pazesc muzeul ar trebui sa fie inlocuite cu roboti, sau sa li se dea un TV ceva. Nu-mi pot imagina cum te poate suge de viata o slujba in care stai intr-un colt si te uiti tamp intr-un perete. Imi pare rau, dar nu e uman.

Foarte amuzant mi s-au parut niste placute explicative de pe niste blindate care participasera in razboiul “Anti-Fascist” si “Anti-Capitalist”. Minciuna asta o uitasem, dar e cu atat mai amuzanta cu cat iti dai seama cat de prosti sunt unii oameni. Adica dupa o mica escapada de 2 ani prin Ucraina si Rusia, terminata apoteotic cu cei 300.000 de morti romani de la Stalingrad, rasboiul impotriva fascismului a fost castigat cu abnegatie.

De asemenea prin muzeu misunau niste romani care le explicau istoria unor americani. Am vrut sa le explic ca americanii sunt niste melteni prosti, care nici nu stiu unde se afla acum, ce sa mai vorbim de istoria Romaniei, si ca nu merita efortul de a li se povesti, ca oricum n-o sa ramana nimic in capetele lor seci de rasa superioara.

Un filfizon imbracat la costum, plus palarie!!!, si-a amintit cat de misto a fost muzeul de la New York pe care l-a vazut el. Am vrut sa-l trimit la pavilionul de uniforme, poate isi comanda ceva mai potrivit, sau eventual ceva care sa nu-i mai mascheze tendintele homosexuale. Dar de, scria mare ca armele nu sunt functionale, si sa tai la el, in legitima aparare, cu un topor de silex, mi s-a parut cam obositor.

14 Responses to “Muzeul militar national”


  1. June 2, 2012 at 6:47 PM

    Dex, ai furat o palarie cu pene pentru mine? Rosiorii aveau niste costume suprebe! Si dorobantii! Si le faceau din banii lor!
    E unul dintre cele mai frumoase articole pe care le-ai scris, nu ca tu nu ai scrie bine mereu, dar cand e vorba de pinteni și chipiu, ma sleiesc!

    • June 2, 2012 at 11:24 PM

      Sunt convins ca penele care le picau pe frunte ii faceau foarte fiorosi!

      • June 2, 2012 at 11:31 PM

        Da! Cred! Daca nu iti mai trebuie, sa imi dai inapoi pana din pilota pe care ti-am dat-o asta iarna! Ca imi fac palarie cu pene!

        • June 2, 2012 at 11:37 PM

          De fapt, acum ca m-am documentat, se pare ca accesoriile de palarie erau mult mai complexe decat simplele pene, incluzant tot felul de pampoane si atze si brizbrizuri, sau cum s-or numi in limbajul de specialitate.
          Inca nu m-am lamurit cum puteau oamenii aia sa mearga imbracati asa la razboi. Nu e de mirare ca au pierdut toate luptele, probabil de jena sa nu apara in poze.

  2. June 2, 2012 at 7:10 PM

    Prima scoala de aviatie militara romaneasca a fost infiintata la Tecuci, in anul 1902! Primeste si salutarile unui militar cu ocazia asta!

  3. June 2, 2012 at 10:10 PM

    Deci da, Dex! Am stat pe lângă Muzeul Militar aproape un an și când mi-era urât mai aruncam o privire la ei în curte 😀
    Auzi, dar dacă-ți zic și io c-am fost la Belgrad la muzeu militar și m-am excitat toată în fața unui tanc mă trimiți ca pe filfizonu cu pălărie? Io am fost la teneși, nu la costum!

  4. June 3, 2012 at 3:02 PM

    Cu cât te plătesc fantomaticii ăia pentru reclama mascată. Nici nu mai ştiu, a fost inclus muzeul ăsta în circuitul de la noaptea muzeelor? Că dacă nu, la anul clar o să facă ăştia cozi să vază militărie veche şi nu amânale împăiate.

  5. 14 picatura
    June 4, 2012 at 7:07 PM

    “Nu cred ca este mare lucru pentru un student la istorie, sau arte, sa lipeasca la loc niste etichete sau sa schimbe niste sarme ruginite, sau sa mai dea cate o pensula pe ici pe colo, sa mai acopere rugina sau mucegaiul.”
    in caz ca nu stiai ultrauluitordeperformantulinvatamantsuperiorromanesc a ajuns la nivelul la care nu solicita decat adeverinte de practica, ocazional si jurnale de practica.
    “pusu’ de mana” e abject, dezonorant si degradant. si Internetul e baza fundamentului. nu , nu gogal academic, care se ecsista decat pentru ciudati

    “Informatiile despre exponate sunt extrem de putine sau inexistente, ca la orice muzeu romanesc, si de multe ori puse ori prea departe ca sa poate fi citite, ori pe partea opusa trotuarului, de a trebuit sa escaladez niste tancuri ca sa vad cum se cheama.”
    aici chiar n-ai priceput nimic! se numeste un “muzeu al impresiilor”. si, daca te alina cumva, asta ofera mai multe info decat 3/4 din muzeele autohtone. drept e, ca in varii funduri de civilizatie din .ro, gasesti cate un ratacit de peste 40 de ani (cel mai adesea chemat de acasa sa descuie), fericit ca ii trece careva pragul si care, dupa cateva cuvinte intr-o romana fluenta si fara “decat” si “doctora”, iti povesteste si juma’ de zi despre 3 camere pe care le are in grija …


M-a strafulgerat o idee

