04
Feb
12

Afaceri in Romania

Nu stiu altii cum sunt dar eu m-am gandit sa-mi fac o afacere ca sa curga banii si eu sa stau sa o frec toata ziua, la propriu cat m-o mai tine si la figurat cand nu se mai poate. Din aceasta cauza, am inceput sa ma uit in jur si sa incerc sa pricep si eu cum merge treaba la o afacere. Concluzia este clara: Nu ai de unde sa inveti sa faci afaceri in Romania!

Tinand cont de piedicile pe care ti le pune statul in calea unei afaceri, este oarecum de inteles ca patronii romani sunt ori oligofreni, ori fac afaceri pentru ca nu sunt in stare sa faca taximetrie, ori au un optimism bolnav. Asta e alta concluzie la care am ajuns, fix acum.

Sa luam niste chestii de bun simt.

De exemplu interesul patronului de a nu fi furat. Mie asta mi se pare una dintre cele mai importante chestii la o afacere in Romania. Pe langa paranoia clasica, care banuiesc ca se manifesta si la patronii nostrii, mi se pare de bun simt sa oferi o linie directa de comunicare cu clientii tai. Mi se pare iara de bun simt sa zici sarumana cand un client depune efortul sa te atentioneze ca angajatii te fura ca in codru. Fiind un patron in devenire, am zis sa fac o fapta buna si sa avertizez o firma de taxi, ca un sofer nu merge pe aparat. Probabil ca am ramas in cartile de istorie ale firmei respective! Se pare ca nimeni nu s-a gandit la posibilitatea ca un client sa aiba o reclamatie de acest gen. In stilul clasic comunist, reclamatiile pentru firmele romanesti sunt niste blesteme care trebuie alungate cat mai repede cu putinta. Linia de reclamatii nu functiona in weekend, doar in timpul saptamanii, intre orele 8 si 16. Si astfel un angajat smecher a mai furat cate ceva de la un patron prost. Probabil acelasi patron o sa se planga agramat pe la TV ca nu poti gasi oameni de incredere in tara asta.

Din aceeasi tagma sunt patronii de baruri. Te duci in cate un loc si te uiti ca vita cum isi face picolitza unghiile. Sau astepti trei ore dupa un chelner comunist sa iti aduca o bere cand localul e gol. Asta e oarecum de asteptat totusi, majoritatea au dificultati in a intelege ca fetele de masa se spala, sau ca o berarie cu 15 mese are nevoie de mai mult de 1 WC. La fel si aici, n-ai cu cine discuta. Pot sa ma duc de 15 ori intr-un loc, sa ai umplu de bani si a 16-a oara sa ma trezesc cu 3 beri in plus si sa n-am alta solutie decat sa le zic ceva de mama si sa nu mai calc pe acolo.

La magazinele de la colt eu sunt client fidel. Merg la unul de 1 an, stau de vorba cu patronul, ne dam la glume, una alta, totul frumos, foarte respectuos omul, nimic de zis. Intr-o zi, cand ajung acasa imi dau seama ca am platit cu vreo 9 lei mai mult. Ai zic total amical a 2-a zi. Si incep scuzele, ca nu cred, ca cum s-a intamplat, ca la ce ora, ca sa ne uitam pe casa si alte aberatii. Amice, in pizda matii, ce e asa de greu sa scoti 9 lei din buzunar si sa zici: “Ne pare rau pentru greseala! Cu un client ca tine care lasa 2-3 milioane pe saptamana nu e nevoie de nici o ancheta!”. Din propria marinimie p-astia ai tin inca in probe, o data la trei zile ai pun sa imi recalculeze nota, doar asa ca sa se simta.

Alta data, la alt magazin, m-a alergat o vita cand am plecat ca nu i-am platit. M-am uitat in portofel, i-am zis ca i-am platit, dar nu, ca sa merg cu ea, sa calculeze. Am stat si m-am gandit, cat de proasta sa fii sa alergi dupa ditamai omu, client fidel, sa il verifici daca a platit. Si daca n-as fi platit intentionat, nu cred ca mi-era greu sa-i dau una peste bot. Dar ma rog, nu vita era subiectul, subiectul era ca un magazin a ramas fara un client din cauza unei proaste. Evident, comportamentul proastei nu e problema mea, e problema firmei, pentru ca eu nu m-am dus sa vorbesc cu proasta de dragul ei, eu m-am dus sa cumpar ceva de la o firma.

In concluzie, eu am invatat as fiu un client de nota zece, astept firme care sa-mi faca oferte pentru a-mi cheltui salariul.

7 Responses to “Afaceri in Romania”


  1. February 4, 2012 at 11:24 PM

    Dacă tu lași 2-3 milioane pe săptămână la aprozar apăi îmi fac io aprozar în garsonieră: bere mereu la rece, ba dacă ai noroc primești și-o ciorbă caldă și eventual și livrare la domiciliu. Și nici n-ai avea de ce să faci reclamații pentru că serviciile mele sunt exemplare! 😀

  2. February 6, 2012 at 9:01 AM

    dacă ai de spart bani pe un laptop, un server, un switch, o imprimantă, ceva… îţi stau la dispoziţie 🙂

  3. February 6, 2012 at 6:52 PM

    Eu pictez oameni pe fatza. Daca esti client fidel, te tratez cu blandete, iti ascund din riduri si te transform in super-erou 😀

    Trecand peste auto-promovarea-mi, cred ca vei mai avea de asteptat. Micii nostri afaceristi nu stiu sa isi respecte clientii, nu stiu ca pentru a avea profit, e necesara in primul rand o investitie de bun-simt (minim).


M-a strafulgerat o idee

