24
Dec
11

Un cuvant care defineste romanul: ura

Romanul uraste cu pasiune, uraste sistemul, isi uraste compatriotii, uraste lumea in care traieste, uraste curvele si poponarii, uraste Dinamo sau Steaua, il uraste pe Basescu si pe Becali.

Romanul nu e poet. Romanul e un criminal latent lipsit de curaj si de imaginatie ca sa-si duca la bun sfarsit vocatia. Romanul uraste pe toata lumea pentru viata pe care o are, mai putin pe singurul responsabil: romanul! Si asta nu e un bullshit capitalist, nu e visul american, nu e iluzia ca fiecare poate ajunge orice isi doreste, nu e nici macar pe departe asa. Romanul nu face nimic, nici ca sa ajunga un bogat, nici sa se rascoale si sa inceapa o revolutie populara. Romanul nu face nimic decat sa fermenteze in propria ratare si sa urasca orice il inconjoara.

Asta nu e un lucru nou, si asta nu inseamna ca nu sunt romani care nu s-au ridicat pe propriile puteri, sau care n-au furat ca sa ajunga undeva, sau care nu s-au vandut ca sclavi altora pentru o firimitura vestica, dar nepretuita in penibila noastra tara.

Dar romanul, per total, uraste. E un butoi cu pulbere gata sa explodeze. Istoria ne arata ca butoiul se desumfla cu mult inainte sa explodeze, aici la noi. Numai ca acum ne lipsesc stapanii. N-are cine sa vina sa ne subjuge si sa inabuse ura, eventual cu o bucata de paine, sau “siguranta zile de maine”.

Barometrul meu personal sunt taximetristii. Poate e doar o intamplare, poate e un fenomen social, poate e doar o previziune apocaliptica a iubitului vostru profet. Din ultimii trei taximetristi pe care i-am intalnit unul m-a anuntat ca el nu merge pe aparat, celalalt mi-a cerut 20 de lei pe o cursa de 8 lei, iar, al treilea, mi-a spus ca ii intelege pe ceilalti, si ca, daca lui nu i-ar mai merge treaba, ar da in cap la oameni, la “niste curve, sau poate si niste baieti” ca are 2 copii de intretinut.

De ce sunt barometrul meu taximetristii? Pentru ca sunt cea mai de jos clasa sociala posibila, si pentru ca fac banii mult prea multi pentru clasa sociala in care se incadreaza. Termenul de “parveniti”, desi nu total adecvat, imi vine in minte. Si pentru ca au tendinta sa spuna idioteniile pe care le gandesc. Iau mie, ultimele informatii, imi ispira ideea ca tara asta o sa se duca pe rapa cat de curand. Nu ca as fi avut sperante, dar, neasteptat, chiar s-a tinut bine o perioada, evident din motive strinct de conjunctura. Ca intotdeauna!

10 Responses to “Un cuvant care defineste romanul: ura”


  1. 1 incaunipocrit
    December 24, 2011 at 1:01 AM

    Reblogged this on Basil Wheel.

  2. December 24, 2011 at 10:29 AM

    Vezi că ai greșit data la care trebuia să postezi articolul ăsta. Eu cred c-ar fi trebui să aștepți până la anul de 1 decembrie, totuși :))

  3. December 27, 2011 at 12:11 PM

    Ce nu am înţeles eu niciodată. Judecarea unei naţiuni în funcţie de câteva cazuri particulare. Tot aşa s-au judecat românii după cazul Mailat, sigur ştii cine e ăla, dar dacă te întreb cine e Dorel Imre nu ştii.
    Judecarea femeilor după alde Zăvoranca, dar dacă te întreb cine este Ana Aslan, sigur nu ştii.
    Este o modă acuma, să judecăm o naţiune după câteva cazuri, total nespectaculoase şi sigur neunice, dar aşa e trendul. Şi trendul ăsta se poartă tocmai aici, la noi, în România.
    Românii fac, românii dreg, românii sunt răi, ai dracu, leneşi, hoţi, proşti, idioţi, criminali, curve etc, etc, etc.
    Acum pe asta cu ura nu o mai auzisem. Probabil nu e nouă, dar nu am mai auzit-o.
    Dar nu am auzit pe nici unul să spună: “Poate că românii sunt aşa şi pe dincolo, dar nu am date suficiente, nu îi cunosc pe toţi cei 16 milioane ca să-i pot clasifica pe TOŢI românii fiindcă sunt aşa şi pe dincolo.. Şi eu sunt român, dar nu vreau să fiu aşa. De ce? Fiindcă pot să fiu ALTFEL.”
    Prţ, e o modă să-i judecăm pe alţii. fiindcă aşa suntem noi românii. Dumnezei. Judecătorii supremi.
    De fapt, asta e boala românilor. Judecarea paiului din ochiul vecinului fără să simţim jena parului din fund.

    • December 27, 2011 at 8:41 PM

      🙂
      Nu iti impartasesc nici optimismul, nici indignarea. Istoria arata cu prisosinta ca romanii sunt o natie de maimute. Desigur au fost, si sunt, si exceptii, si sunt oarecum de acord cu ultima parte, in sensul ca si eu incerc sa gandesc cat mai pozitiv, d-aia am si destul de putine articole in ultima vreme despre romani. Dar, revenind la subiect, nu e vina celui care zice ca “romanul e prost”, sau hot, sau whatever, vina e a romanilor buni care nu vor sau nu pot sa iasa in evidenta si sa-si influenteze natia. Si nu! Nu sunt cazuri particulare, foarte multe femei sunt, sau vor sa fie, ca Zavoranca, nimeni nu vrea sa fie Ana Aslan. Asta propabil pentru ca Ana Aslan e un spital (just kidding) 😀

      • December 28, 2011 at 1:39 PM

        Păi eu sunt româncă şi nu-mi doresc să fiu Zăvoranca, şi la fel este şi o prietenă de a mea care trăieşte singură cu fiica ei şi după ce-şi termină jobul de dimineaţă(prietena, adică) se urcă în maşina din dotare şi face cam 4 ore pe traseu ca şi taximetrist. Fiindcă poate, fiindcă vrea şi fiindcă nu-i e ruşine să muncească în plus. Şi nu dă vina pe sistem, nici pe naţie, nici pe guvern şi nici pe nimeni. Pur şi simplu vrea mai mult, Aşa că îşi ia. Muncind.
        La fel este şi un prieten comun. Este adevărat, el trăieşte dintr-un singur job, fiindcă e bine plătit, dar asta nu înseamnă că nu e săritor, nu înseamnă că nu e bine crescut şi educat în sensul cel mai pozitiv şi altruist posibil. Nu, nu poate să urască, nici prost nu este şi nici cu degetul către alţii nu arată. Nu are timp de asta. Timpul îi este destinat altor lucruri mai importante.
        Nu mă apuc să-i enumăr acum pe toţi prietenii sau cunoscuţii mei de care nu-mi este ruşine. Ca să vezi! Numai astfel de cunoştiinţe am. Dar ştii? Şi eu sunt printre ei. Şi mi se pare aiurea să spună cineva despre mine că sunt hoaţă sau proastă sau plină de ură ori de-a dreptul idioată.
        Asta doar fiindcă sunt româncă, dar nu mă cunoaşte, dar ştie el pe unul…l-a văzut el cum vorbea…..cum se exprima…..etc.
        Îmi pare rău pentru tine. Nu contest că nu există oameni răi sau proşti sau hoţi ori de-a dreptul idioţi.
        Probabil asta este imaginea sub care şi pe tine te văd alţii. Şi este şi firesc să te vadă aşa. Fiindcă şi tu ai ochii deschişi şi urechile ciulite doar pentru aşa ceva. Tutto’l mondo e un paese
        Dar nu este drept să judeci o lume întreagă doar fiindcă tu trăieşti şi te învârţi printre oameni de condiţie şi educaţie îndoielnică. Altfel nu-mi explic cum poţi să spui despre ABSOLUT toată lumea că e groaznică, hoaţă, plină de ură etc. Decât dacă îi cunoşti pe ABSOLUT toţi. Caz în care chiar eşti nefericit dacă ai parte NUMAI de astfel de cazuri.
        Nasol!
        În democraţie ( special în aia americană de nu-ţi place ţie) există o vorbă: “Mai bine las în viaţă 9 criminali decât să condamn la moarte un singur nevinovat”
        Tu ai judecat în acest articol o naţiune întreagă doar după cum gândeşte, sau presupui că gândeşte, un taximetrist. Ai urcat pe eşafodul ruşinii şi al dizgraţiei câteva milioane de oameni după cele câteva zeci de triste figuri care ţi se perindă ţie prin faţă. Hmm, ceea ce este cu adevărat trist este că eşti convins că tot tu ai dreptate şi este firesc să ai o asemenea atitudine. Ceea ce este însă monstruos, este că sunt foarte mulţi ca tine. Sunt curioasă totuşi ce anume faci…..dar mai bine lasă.

      • December 28, 2011 at 1:45 PM

        P.S. Sincer acuma, mă mir cum de te mai suporţi să trăieşti într-un asemenea loc oribil, de ce nu fugi cât mai departe, poate reuşeşti să dai de ţara perfectă, cu sistemul perfect şi cu oamenii ABSOLUT toţi super educaţi şi super altruişti.
        Când dai de un asemenea loc, dar nu din auzite, după ce stai tu acolo şi trăieşti câţiva ani buni, aştept cu nerăbdare un articol de la tine.
        Până atunci somn uşor. Ţi-ai găsit o ureche a neputinţei sub care poţi dormi liniştit. În fond, e mult mai uşor să arăţi cu degetul: “uite mamă, trec soldaţii.”
        Şi app, români care să iasă în evidenţă se găsesc, dar până la urmă nu este greu să ieşi în evidenţă în faţa altor naţii( eu personal mi-am demonstrat că se poate) este dificil să ieşi în evidenţă în faţa altor români care te arată cu degetul după ce toată viaţa şi l-au ţinut în fund(degetul adică)

        • December 28, 2011 at 5:18 PM

          Iara te-ai ambalat 😀
          Eu doar am facut o observatie, si am dat niste exemple. Am spus si in articol ca exista si alte feluri de romani, si eu cunosc destui. Dar tu insisti sa o apuci pe o panta “politicaly correct” exagerata. Ok, nu toti romanii urasc, I got it! Dar mie mi se pare ca majoritatea o fac, si n-am nici un chef sa umplu articolul de stelutze si note ca sa nu ofensez pe cineva.
          Si desi ambele puncte de vedere sunt doar niste pareri nestudiate, cel negativ are o dovada vizibila: situatia prezenta, si istorica, a tarii. Cel optimist inca nu a apucat sa dea roade, sau, mai exact, nu suficiente roade. Unele lucruri s-au mai schimbat, dar tot pe ultimul loc suntem la toate capitolele.
          Probabil ar fi interesant ca toti criticii sa plece din tara! Foarte constructiv, nu-i asa?

          • December 28, 2011 at 7:20 PM

            Păi nu am nimic împotrivă să critici. Este ok. Este chiar recomandat. Dar critică-l doar pe ăla pe care îl vezi că e demn de critica ta. Ok, fă-l de gazetă, dă-i şi numele, spune şi ora şi ziua când s-a făcut de toată jena, dar particularizează-ţi critica. Nu generaliza. Atâta tot!
            Şi da, mă ambalez, fiindcă eu a trebuit să muncesc de două, poate de trei ori mai mult până să ies în evidenţă fiindcă înainte să mi se vadă munca prestată mi se vedeau originile, fiindcă nici măcar nu mă luptam cu vreo himeră misogină, nu, eu mă luptam cu nişte prejudecăţi etnice. Este adevărat că le-am învins dar…e trist să fii nedreptăţit doar fiindcă te-ai născut pe un anume pământ şi nu pe altul, e trist să vezi cum e promovat altul fără absolut nici un merit în plus ci doar fiindcă are alte origini.
            Nu ştiu dacă reuşesc să mă fac înţeleasă, dar cred că cel mai mare deserviciu ni-l facem noi înşine când ne băgăm în aceeaşi oală cu toţii.
            Sau poate nu am înţeles eu bine ce ai scris tu în articol. Poate tu te referi la toţi românii, mai puţin tu.
            Şi nu sunt de acord nici cu faptul că vrei să fii “generos” şi “condescendent” şi vai, ai lăsat de la tine, hai treacă meargă, nu toţi românii sunt aşa şi pe dincolo, dar majoritatea e, cu siguranţă!
            Pfff, sunt curioasă câţi români cunoşti. Adică nah, din 16 milioane, cunoşti majoritatea? 😀

  4. December 28, 2011 at 11:28 PM

    @mitzaabiciclista
    Bine Mitzo! Cedez, nu ma refeream la toti romanii, doar la aia pe care ii cunosc eu.
    Si nu eram “generos” şi “condescendent” cu cei care sunt diferiti, stiu ca exista acesti romani, si ii apreciez, si d-aia i-am si mentionat.


M-a strafulgerat o idee

